Operacja kregosłupa. Jak uniknąć?

2016-10-28
Operacja kregosłupa. Jak uniknąć?

Na całym świecie miliony ludzi cierpi z powodu bólu karku, szyi, barków, czy też promieniowania do ramienia, przedramienia lub ręki. Problem dotyczy zarówno osób młodych jak i starszych. Ból może pojawić stopniowo lub nagle.  Najczęściej pojawia się w pozycji siedzącej lub leżącej, nagłych niekontrolowanych  ruchach głowy. Może się również nasilać w czasie odchylania głowy do góry i mocnych skrętach do boku. U niektórych osób pojawi się w trakcie lub po dźwiganiu nie zawsze ciężkich rzeczy. Do przeciążenia może  dojść u młodych mam, które często noszą dzieci na rękach. Nasilenie bólu może być również związane przebytym wypadkiem samochodowym, upadkiem z wysokości lub nagłym szarpnięciem za rękę. Ale najczęstszą obecnie przyczyną jest długotrwałe siedzenie przy komputerze i  brak podparcia ramion. Pozycja ciała z uniesieniem ramion do góry i utrzymanie takiej pozycji powoduje statyczne obciążenie mięśni powierzchownych szyi. Może to być zarówno wieszane prania, mycie okien, pisanie na komputerze.

Rezonans magnetyczny i RTG

Podstawowym badaniem zlecanym przez lekarzy jest zdjęcie RTG, na podstawie którego oceniamy tylko struktury kostne. W opisie może najczęściej  przeczytać: ? zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa, widoczne osteofity na krawędziach trzonów, zniesienie fizjologicznej lordozy, obniżenie wysokości szpary międzykręgowej na poziomie C5/C6 oraz C6/C7. Co może przemawiać za dehydratacją  i przepukliną dysku na tych poziomach. Praktycznie 80% dyskopatii kręgosłupa szyjnego zaczyna się w przejściu szyjno-piersiowym i dotyczy dysku C5/C6 i C6/C7. W sytuacji, kiedy chcemy uzyskać bardziej dokładną ocenę stopnia uszkodzenia dysku i jego przemieszczenia należy wykonać rezonans  magnetyczny.  RM pokaże wielkość   przepukliny, stenozę  kanału kręgowego, dehydratację dysku, kompresję nerwu czy też ucisk na worek oponowy. Ocena poziomu i stopnia uszkodzenia dysku pozwala na postawienie dokładnej diagnozy. Lekarz ortopeda na tej podstawie podejmuje decyzję czy operować czy leczyć zachowawczo.

Rehabilitacja kręgosłupa albo operacja

95% pacjentów z przepukliną dysku  może uniknąć  operacji kręgosłupa. Pod warunkiem , że stworzymy prawidłowe warunki do jego gojenia.  Najważniejszym pytaniem na które musi sobie odpowiedzieć fizjoterapeuta jest: Jaka tkanka powoduje ból? Dysk, staw międzykręgowy, więzadło, nerw? Drugie pytanie to: Co doprowadziło do uszkodzenia?  Z doświadczenia wiemy, że główną przyczyna jest dehydratacja dysku, który przemieszcza się w kierunku kanału kręgowego i powoduje ucisk na worek oponowy lub korzeń nerwowy. Planując proces rehabilitacji należy wytłumaczyć pacjentowi jakie pozycje powodują zwiększenie kompresji na dysk i tych należy unikać oraz pokazać takie, które wpływają na jego odciążenie. Istotnym elementem będzie prawidłowo dobrana wysokość krzesła o czym  pisaliśmy już wcześniej. Im bardziej głowa jest wysunięta do przodu tym gorzej. Ustawienie prawidłowe głowy to takie gdzie otwór słuchowy znajduje się w jednej linii z wyrostkiem barkowym. Ale nie należy takiej korekcji wprowadzać na siłę. Zbyt duża i szybka korekcja może również nasilić objawy. Proces ten musi być stopniowy. Główna zasada prowadzenia rehabilitacji brzmi następująco: Nie wykonuj żadnych ćwiczeń lub ruchów, które nasilają ból. Ponieważ ból jest oznaką przeciążenia tkanek. Receptory bólowe przekazują nam informację bólową w przypadku uszkodzenia tkanek lub w sytuacji maksymalnego obciążenia, które za chwilę może doprowadzić do uszkodzenia. Jest to wiec dzwonek alarmowy, którego należy słuchać.

Przyjmowanie leków przeciwbólowych może zaburzyć prawidłową ocenę. Istotnym elementem rehabilitacji będzie wzmocnienie głębokich przykręgosłupowych mięśni. Mięśnie głębokie odpowiedzialne są za  stabilizację kręgosłupa czyli zmniejszenie ruchów translatorycznych. Im kręgosłup stabilniejszy tym mniej przesuwa się dysk. Zmniejszenie niestabilności jest kluczowym elementem w trakcie gojenia dysku. Proces rehabilitacji może być uzupełniony o masaż klasyczny lub relaksacyjny. Rozluźnienie mięśni powierzchownych pozytywnie wpłynie na zmniejszeni bólu ale pamiętajmy że sam masaż nie pomoże. Zmniejszenie napięcia tkanek możemy wspomóc stosując kinesiotaping. Elastyczne taśmy przyklejane przez fizjoterapeutę za pomocą specjalnych technik  bezpośrednio na skórę.  Jedną z nowszych metod wzmacniania mięśni przykręgosłupowych jest metoda treningu oddechowego za pomocą urządzenia Spirotiger.  Isocapnic Hyperpnea to trening z przyspieszonym oddychaniem o stałej zawartości dwutlenku węgla.

Skuteczna rehabilitacja kręgosłupa powinna składać się z:

  • treningu stabilizacji czyli wzmocnieniu mięśni głębokich,
  • ćwiczeń prawidłowego ustawienia odcinka szyjnego poprzez lekkie uniesienie klatki piersiowej,
  • rozluźniania napiętych mięśni powierzchownych ( kinesiotaping, masaż)
  • treningu oddechowego metodą Spirotiger
  • trakcji kręgosłupa

Jakie zabiegi rehabilitacyjne są najmniej skuteczne:

  • rozciąganie mięśni ponieważ nie wpływa pozytywnie na stabilizację kręgosłupa
  • fizykoterapia ponieważ nie działa przyczynowo tylko objawowo
  • chiropraktyka nieumiejętnie wykonywana
  • okłady z lodu i krioterapia ponieważ zwiększają napięcie mięśniowe
  • odciążenie za pomocą kołnierza ortopedycznego, który osłabia mięśnie i propriocepcję
  • pływanie na basenie

Bóle kręgosłupa w nocy i nad ranem

Jeżeli budzisz się w nocy z powodu bólu lub utrzymuje się on w godzinach porannych może to oznaczać, że na twój kręgosłup działają niekorzystne siły. Jeżeli boli to znaczy, że w nocy obciążasz dysk i zwiększasz kompresję. Przyczyną może być za miękka poduszka. Miękkie podłoże jest niestabilne a twój kręgosłup potrzebuje stabilizacji również w nocy. Jeżeli poduszka jest za wysoko lub za niska to na kręgosłup mogą działać niekorzystne działające jak dźwignia. Twoja głowa powinna leżeć na poduszce bez żadnych dodatkowych napięć. Jeżeli czujesz ból lub nawet dyskomfort to znaczy, że masz źle dobraną wysokość poduszki. W ostrych stanach bólowych wysokość poduszki w pierwszych dniach może być nieco wyższa. Ale docelowo wysokość powinna być dobrana dokładnie co do centymetra. Pamiętaj również, że dźwignia na kręgosłupie może powstać gdy podpierasz zamiast głowy głównie szyję. To głowa jest najcięższym elementem wymagającym podparcia.

Jeżeli znajdziesz poduszkę, która się nie ugina w czasie nocy, podpiera głowę i można ją dowolnie regulować każdego dnia to znaczy, że to poduszka ortopedyczna Slice Pillow.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel